Omgaan met opdrachtgevers

Iedere voiceover doet niets liever dan inspreken. Iedere opdracht is welkom en een belevenis op zich. Niet op de laatste plaats omdat je ook steeds weer met andere (nieuwe) opdrachtgevers te maken hebt. Zoveel opdrachtgevers...zoveel wensen! Zorg daarom vóór dat je gaat inspreken dat je weet wat de wensen van de opdrachtgever zijn. 

Voordat je begint:

  • Vraag naar: tone of voice 
  • Technische specificaties  
  • Uitspraak van bepaalde woorden (moet het b.v. auto of oto zijn?) Uitspraak van niet Nederlandse woorden en namen 
  • Moeten de ademhalingen wel of niet weggehaald worden 
  • Wat is de deadline 
  • Zorg dat er van te voren duidelijkheid is over de prijs en wat daarbij is inbegrepen. Denk bijvoorbeeld aan tekstaanpassingen achteraf, de buy-out eventueel reiskosten etc.

Tip: spreek met elkaar te tekst door, dan kom je niet voor verrassingen te staan en is de opdrachtgever op de hoogte van evenuele fouten in de tekst. Deze kunnen dan nog aangepast worden. Ga geen veranderingen aan de tekst aanbrengen zonder overleg. Spreek de tekst in zoals deze is aangeleverd. Het is wel vriendelijk om aan het einde van de track een zin die volgens jou fout is, extra in te spreken, maar dan op de manier zoals jij denkt dat het moet. 

Houd je aan de afspraken die je met de opdrachtgever hebt gemaakt: 

Moet je inspreken in een externe studio? 

  • Zorg dan dat je op tijd aanwezig bent. Maar ook weer niet te vroeg. Tien minuten voor aanvang is perfect. Niet te vroeg en niet te laat. 
  • Stel je bescheiden op. Wees beleefd en coöperatief, maar neem niet de leiding. Geef eerlijke antwoorden op vragen over de tekst en inspreekmogelijkheden, maar geef geen kritiek. Zorg dat je altijd opbouwende feedback geeft. Bijvoorbeeld: "we kunnen het misschien ook zo doen?". Wordt daar niet of afwijzend op gereageerd, stop dan met je feedback. Het gaat niet om jou, maar om wat de opdrachtgever wil.
  • Neem geen derden mee naar je opnamesessie. En hoe lief je hondje ook is, Bello mag ook niet mee.
  • Spreek niet over geld. Dat doe je voor de opname of achteraf, maar nooit tijdens de opnamesessie en ook nooit waar de directe klant bij is.
  • Geef geen visitekaartje of je telefoonnummer aan de klant van jouw opdrachtgever. Ook niet als deze jou er naar vraagt. Neem ook na de opnamesessie geen contact op met deze klant. Hiermee passeer jij je eigen opdrachtgever.


De klant is niet tevreden!

Ja, dat komt voor. Soms komt het doordat jij iets niet goed gedaan hebt. En soms omdat de klant bij nader inzien toch een andere tekst of zelfs een andere stem wil. In dat laatste geval ligt het dus niet aan jou. Stel je begripvol op (ook al is het een teleurstelling voor je). Ga wel het gesprek over geld aan. Reken in iedergeval je inspreek-fee. Je hebt per slot van rekening wel arbeid verricht voor deze opdrachtgever.

Als de klant ontevreden is over jouw prestatie, dan is dat voor beide partijen even slikken. Ga niet meteen in de verdediging maar luister goed naar de de klant. Ligt het aan jou of aan de audiotechniek? Herhaal wat de 'pijnpunten' zijn en probeer samen met de opdrachtgever tot een oplossing te komen. Wat vaak helpt (en waarmee je een hoop ellende kan voorkomen) is het aanbieden van de mogelijkheid om de opname online te volgen. Dat kan bijvoorbeeld via Skype, SessionLink  Source Connect Go of andere software. Een aanrader!